assalamualaikum wahai pengunjung sekalian !! thank youu sudi datang

Thursday, November 26, 2015

Catatan #MAYA2015

                                      بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 assalamualaikum!

Alhamdulillah masih diberikan nikmat Iman dan Islam, nikmat bergembira, merasai riuhnya ketawa di malam dan siang hari. Alhamdulillah sangat.

 Baru sahaja selesai dari acara tahunan UiTM KBM, MAYA. acara menyanyi, menari dan berlakon dan melihat orang tergedik gedik atas pentas. Ke mana hilangnya sifat malu ?

Tapi, aku tak salahkan mereka. Kerana lemahnya iman aku hanya mampu menjadi pemerhati dan memerangi di dalam hati. Selama hampir tiga tahun hanya itu aku mampu lakukan. Tidak pernah sekali aku suarakan :(

Hedonisme. Kita tahu hedonisme itu ertinya sukakan hiburan dunia yang melampau lampau. Allahu. Tidak aku nafikan, hiburan itu perlu. Tapi ada batasnya. Lelaki perempuan bercampur gaul tanpa mengenal batasan, adakah itu Islam? Perempuan menyanyi menaikkan suara adakah itu Islam ? Berpakaian tarian menampakkan susuk tubuh adakah itu imej Islam ?


Tapi, itu bukan salah mereka. 
Mereka jahil.
Kita yang tahu ni selalu leka dan alpa. 
Sibuk baikkan diri sendiri sampai lupa menampal koyakkan di dalam diri mereka. 
Kita lupa mereka juga ada kelompongan :(


                                           Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :
                                         Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
                             "Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
                        maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
                         sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
              dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
                             maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman
                                                                    Hadis sahih riwayat Muslim

Thursday, November 12, 2015

A Shopping Travellogue To Jalan TAR Episod 2

                                       
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 assalamualaikum!



So ini zoom in salah satu tudung yang diorg jual. Kain berkualiti pakai selesa dan labuh. Jangan risau aku tak membongak bukan saja saja promote sebab aku tak dapat komisen pun. 

Jalan punya jalan kalau penat boleh la beli makanan. Makanan pun murah murah dan sedap. Aku rasa takyah nak expect murah sangat nasi lemak 50 sen manada dah -,- 

Aku makan kat warung ala ala food court tengahari tu nasi lauk siput sedut diorg charge rm 4. Tapi spoil sikit sebab siput dia hanyir. So aku makan untuk recharge battery je! 


Takleh tahan nafsu bila tengok baju baju kemain la murah. RM 20 cmtu dah boleh dapat baju lawo lawo dah. Pastu masa kat kedai tudung tadi aku borak dgn kakak kedai tu. Tanya dia apa lagi dia jual. Dia cakap dia jual crepe borong pun ada jugak. Bila aku tanya bidang 60 dia kata plaza city one ada sebelah semua house tu. 

Masa aku pergi tu dah nak raya deepavali lagi la aura tu terasa kannnn hihi. Pastu aku pergi City One tu nak cari tudung borong. Mula mula aku cari tudung aku nak sekali bila pergi Akel, Rozello, Miss Colour ada je tudung aku nak. Tapiiiii terlebih bajet pulak T_T

Jadinya aku tau budak rumah aku tengah gila crepe bidang 60. Aku beli sekodi untuk DIJUAL hahaha. Sekodi dapat harga RM 80 pastu tawar² dapat RM 75 . Jatuh sehelai RM 3.75 dan bila balik aku jual sehelai RM 8. 

Aku gerak balik waktu asar. Pastu tersesat la apa la sampai stesen Pandan Jaya semua tu. Memang bila kita travel. Kena letak pergantungan sepenuhnya pada Allah. Cuak jugak ah masa sesat dan salah stesen tu. Nasib baik aku terdengar lelaki ni tengah berbual dalam telefon cakap nak pegi TBS. So aku follow je dia alhamdulillah akhirnya sampai rumah jugak. 

 Tudung bawal crepe yang aku beli sekodi heheh.



Suasana kat sana. Musim deepavali Melayu, Cina dan India semua kemainnn lagiii memborong.


Manik ni pun murah. Dia ada macam² jenis. Yg mcm ni baru RM 6. Ada 40 pcs dalam 1 paket ni. Kononnya aku nak buat hiasan lekat kat tudung. Sekali hampeh tangan kaku mana reti jahit. 

Ni mural dekat LRT Masjid Jamek kalau tak silap. Orang duk tengok aku pelik sebab siap amek gambar semua. Aku lantakkan aje la diorang tu hahha. #themakersoftomorrow 


Aku pulak kononnnnnyaaaa nak beli sekodi je. Sekali tu terbeli kepok lekor (makcik tu ckp dia buat sendiri jadi aku tergoda dan terbeli) . terbeli barang avon, glitter shawl selai sebab dia murah RM 15 je sehelai pastu terbeli durian crepe (6 pcs- RM 10) dengan Dunkin Donut masa kat TBS hahahah 



Masa dekat TBS aku sedar ramai sangat orang mintak sedekah. Kesian weh. Dan dekat sini jugak aku lihat mak ayah abang kakak adik bekerja segigih mungkin untuk sara family diorang. Sedihnya tengok. Dan menteri masih lagi dengan angkuh kata rakyat Malaysia tak terbeban ? Perhatikan kami wahai menteri. 

Aku rasa ntah ntah ramai antara mereka gelandangan. 
Em sedihnya. Rasa insaf kejap bila ingat balik. Ada yang beriya iya jual tisu sebab taknak dianggap peminta sedekah semata. Ramai yang kurang upaya menyebabkann diorang terpaksa mintak sedekah. 

Bila kita lihat orang lain, kita patut rasa malu dengan mereka dan Allah. Selalu sangat mulut complain itu ini tapi nak ucap Alhamdulillah jarang sangat. Muhasabah bersama T_T

Sekian #travelogueshoptilldrop 




A Shopping Travellog To Jalan TAR

                بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


 assalamualaikum!

Alhamdulillah aku dah sampai pun dekat cuti pertengahan semester :) best wehhh inilah yang aku sangat² nantikan. Selama ni dekat dua bulan jugak menanggung perit pedih sakit sana sini. Biasalah last sem sebelum praktikal memang sakit wehhh

So last Saturday I went to Jalan TAR. Kalau aku nak cerita pasal percutian bajet macam tak sesuai sebab tujuan aku dan ops ya bukan aku je bahkan semua orang adalah untuk shopping :) yesssss, shoppingggg beb! Kemahennn murah lagi semuanyaaa.

Aku pergi sana dari Melaka naik bas je turun TBS. Tambang pun murah RM 10 je. Balik pun dari TBS- Melaka RM 10 jugak. Dah sampai TBS amek LRT laluan Sri Petaling@Ampang RM 1.70 stesen Masjid Jamek. Same goes to waktu balik. Amek LRT ke TBS balik RM 1.70 je.  Summary dia camni la ;

Melaka - TBS (RM 10)
LRT TBS - Masjid Jamek (RM 1.70)
Masjid Jamek - TBS (RM 1.70)
TBS - Melaka (RM 10)

TOTAL TRANSPORT : RM 23.40

So aku jalan jalan dengan Kak Maz. Masjid Jamek @ Jalan TAR@ Masjid India ni semua barang murah murah lagi laaa kalau kau beli borong. Memang sangat digalakkan untuk tahan stamina sebab perjalanan dia sangat panjang dan sangat mengujakan heheh. Dan sangat digalakkan datang sini beli borong je baru terasa murah dia.



Haaa ni contoh yang murah ittew. 
Kalau beli dekat kedai kecik² harga mahal gila sampai RM 45
Tapi pape pun memang kena pandai cari. Ni aku jmpe RM 25 je 2XL jenis kain denim. Dia jual borong sekodi RM 200 jeee. Sekodi tu maknanya 20 HELAI - SEKODI.


Dapat harga murah dia cakap sebab bila orang beli banyak² pastu ada colour diorg taknak dalam satu kodi tu. Tu diorg tukar dan pihak kedai jual runcit macam ni je.

Dan bersambung episod dua #travelogueshoptilldrop

Hehehe.



Friday, November 6, 2015

Hati dan Emosi Seorang Wanita

                                          بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 assalamualaikum!

Alhamdulillah terima kasih Allah atas semua nikmat. Siang tadi aku tak pegi kelas sebab diri sendiri yang tak sihat. So aku balun je semua tak pegi yelah dah badan nak jalan pun huyung hayang. Allah nak nangis dengan keadaan diri sendiri.

Kadang² rasa nak marah orang tk tentu pasal. Aku kadang² dah tak tau nak beremosi cemana. Sebab aku sendiri tak tau nak cakap camne. Ada masa aku tknak dengar suara orang. Aku nak sorang sorang. Aku jadi mcm ni pun mungkin sebab apa pernah terjadi kat aku. Penat dah kot nak beremosi sana sini. Menahan hati segala bagai.

Aku tak selesa sebenarnya bila orang kerap label tudung labuh mesti budak baik. Come on la guys. Kitorang tudung labuh tau nak gurau tau nak marah jugak.

Malam ni takde isi sangat. Cuma aku nak cakap. Cepat cepat midterm break sebab aku dah penat nak dengar suara orang. Orang selalu cakap, 'Ain kena usaha padahal tak rasa sakit mcm aku rasa' padahal kau tk tahu mcm mana sakit aku nak usahakan. Jadi lebih baik kau diam. Dah tak payah kot pura pura nak dengar sebenarnya kau tk paham pun apa aku sampaikan. Kau nak aku dengar je apa kau ckp. Tapi apa aku alami kau tak nak paham.

Diam.

Thursday, November 5, 2015

Semakin Menghampiri Penghujungnya

                                       بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 assalamualaikum!

Alhamdulillah semakin menghampiri pertengahan cuti semester utk sem lima ! Tempat praktikal apa semua tak dapat lagi. Aku lantakkan ajeee -_-

Bukan taknak cari. Tapi mcm keliru dah tak tau nak cari mana. Area KL Selangor insyaAllah ada je tapi mana pulak aku nak duduk. Lagipun tanggungjawab kat Melaka banyak lagi. Takkan aku nak lepas gitu je kan.

Alhamdulillah sem ni dah berlangsung program Setia MenungguMU dan Hunger Iman. Alhamdulillah went well and very smooth. Aku rasa dah masanya aku hand in dekat orang² yang lebih layak utk dalam RI ni.

InsyaAllah diorang boleh buat lebih baik.