High payment, high risk !


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

 assalamualaikum!

Alhamdulillah dah 21 November 2016. Tak lama je lagi weh bulan 12 dan 2017. Percayalah bulan 12 nanti belum tentu aku update blog haha. 

So banyak jugak nak cerita. Well I write when I have mood. Since my life is a routine so no need to write everyday. Hari Isnin - Jumaat pergi kerja macam biasa. Jawatan Customer Service Costar Agencies buat aku macam kena gali segala nota Logistik. Walaupun hakikatnya Logistik pun aku tak pernah belajar. Kena gali balik nota Geografi dan kenal macam macam negara. Tapiiii seronok weh. Serious tak tipu dan tak bohong. 

Contohnya Le Havre, Spain, Melbourne bukan dekat Aussie je ya dalam dunia ni. Negara lain pun ada. Dekat company ni aku belajar banyak sangat benda nak nak part export. Sebabnya semua customer yang deal akan request nak shipment date bila dan sekian sekian. So, baru aku tahu apa function VGM @ LOA (Letter of Authorization). 

Korang boleh Google. Mostly shipping company memang boleh buat duit sebab urusan business atas USD. Tapi jangan salah faham tak semestinya kerja kau best aje. Dulu aku ingat kerja Customer Service ni  angkat call je. 

Tapi beza la ikut company. Macam aku deal with the customers. Kalau LOA/VGM takde kena mintak. Kena guide diorang cara dan prosedur yang betul. Kalau maklumat tak lengkap kena mintak kalau tak kitorang yang booking team memang tak dapat nak buat la. 


Kalau feeder/mother vessel dah penuh, kena request space. Kena tahu Asia , Mediterranean dan Europe adalah rate yang berbeza. Jangan salah tempat shipment. Nanti kau yang kena tanggung ! 

Aku kena akui selama sebulan setengah ni banyak sangat lagi aku tak tahu T_T Moga ALLAH permudahkan urusan pelajari ilmu baru ni. 


Comments

Popular posts from this blog

Aku Pergi Wedding Orang India Dekat Temple

Enam Tips Sebelum Pindah Kerja Yang Kau Kena Fikir

Tak Payah Tunggu JADI PERFECT Untuk Tegur Orang Lain :) Manusia Memang TAK PERFECT!